Jak często powinno następować wzmocnienie?

Ciągle jeszcze jednak nie odpowiedzieliśmy na pytanie, jaka dawka wzmocnienia jest niezbędna. Prawdę mówiąc, najlepiej zrobię, jeśli poradzę Ci zdać się na Twój własny sąd. Próbuj więc, pamiętając, że najlepszy jest umiar, i że prawdopodobnie lepiej na początku popełnić błąd polegający na niedoborze niż na nadmiarze wzmocnienia.

Jak często powinno następować wzmocnienie? Sprawa ma kilka aspektów. Przede wszystkim jednak częstość wzmacniana zależy od tego, czy w grę wchodzi wyuczenie się nowej reakcji (bądź łańcucha reakcji), czy też podtrzymanie reakcji już istniejącej. Przyjmijmy za praktyczną zasadę, , żeby przy nauce nowych reakcji dążyć do niezwłocznego wzmacniania każdej właściwej reakcji. Takie postępowanie określa się jako zgodne z „rozkładem wzmocnienia ciągłego”.

Jednakże w miarę stabilizowania się nowej reakcji (lub łańcucha reakcji), rozkład wzmacniania trzeba zmienić tak, by tylko niektóre z właściwych reakcji podlegały wzmocnieniu. Taki rozkład określa się mianem wzmacniania sporadycznego. Ma on właściwość podtrzymywania siły reakcji przez długi okres. Klasyczne przykłady działania tego rozkładu spotyka się w grach losowych, takich jak karty, ruletka, gry automatyczne, w których wzmocnienie następuje „raz na jakiś czas”. Można wskazać i inne, 272 choć nie tak oczywiste przykłady, np. trafianie do kosza w koszykówce. łowienie ryby na wędkę, proszenie lub przymilanie się, które często prowadzi do zyskania czegoś, wykonywanie pracy zawodowej opłacanej co tydzień lub co miesiąc, wywiązywanie się z obowiązków szkolnych czy zachowywanie się „bez zarzutu” przynajmniej od czasu do czasu.

Jeśli chodzi o posługiwanie się wzmocnieniem sporadycznym, warto pamiętać, że kiedy nasi uczniowie opanowali już nowe reakcje, nie trzeba wzmacniać każdej z nich. Wystarczy wówczas wzmacnianie co pewien czas i niekoniecznie natychmiastowe.

W jakich warunkach wzmacnianie jest skuteczne? Ogólna odpowiedź brzmi, że bodźce potencjalnie wzmacniające są skuteczne wówczas, gdy następują natychmiast po reakcji i w umiarkowanym nasileniu. Jak już jednak widzieliśmy, od reguły tej istnieją wyjątki. Na przykład wzmacnianie ciągłe staje się mniej skuteczne z chwilą, gdy nowa reakcja została już opanowana. Bodziec potencjalnie wzmacniający traci ponadto na wartości w miarę jak uczeń coraz bardziej się nim nasyca.

Istotnym warunkiem skutecznego wzmacniania jest nagradzanie tylko pewnego rodzaju reakcji. Zatem wzmacnianie jest selektywne, a nie przypada kowe. Oznacza to, że reakcje traktuje się w sposób zróżnicowany. Wzmacnia się tylko te, ‚które są właściwe ze względu na dane zadanie. Reakcji nie mających związku z pożądanym celem lub przeszkadzających w jego osiągnięciu nie wzmacnia się.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *