Szukasz psychologa w Katowicach? Nasza poradnia i gabinet zagwarantuje Ci pomoc!

Opanowanie pojęć wstępnych, rozróżnień i łańcuchów

W opisanym przykładzie abstrakcyjne pojęcia czasu i budowania nie posiadają dla drugiego dziecka określonego znaczenia. Są to pojęcia względne i mają sens tylko w odniesieniu do stosunków znaczeniowych pomiędzy pojęciami’ wstępnymi, „piramida”, „mumia”, „Nil” itd. Dziecko może pamięciowo opanować łańcuch słowny: „Budowa piramidy trwała trzy lata”, ale ten łańcuch pozostanie w jego strukturze poznawczej tylko na pewien czas i tylko jako izolowana, jałowa cząstka informacji, nie mogąca stanowić podstawy do transferu.

Opanowanie pojęć wstępnych, rozróżnień i łańcuchów oraz umiejętność wywołania ich z pamięci nie wyczerpuje całości ogólnych warunków uczenia się pojęć abstrakcyjnych. Uczeń musi jeszcze wiedzieć, czego ostatecznie się od niego oczekuje. Musi wiedzieć, że powinien umieć sformułować definicję słowną przyswajanego pojęcia i wykazać, że je rozumie. Wykonanie prostego łańcucha ruchów czy słów, na przykład wskazanie przedmiotu czy powtórzenie mechanicznie zapamiętanej definicji nie jest zadowalające. My, jako nauczyciele, musimy zainteresować naszych uczniów zadaniem. Musimy sprawić, żeby się w nie zaangażowali, żeby myśleli o pojęciu, które sobie przyswajają. Musimy kierować ich uwagę na względne i porównawcze cechy przedmiotów i zjawisk oraz na kontekst, w którym one występują.

Kiedy nasi uczniowie poznają jakieś pojęcie abstrakcyjne, potrzebna im jest informacja zwrotna o tym, jak sobie radzą. Ponadto należy nagradzać odpowiedzi poprawne – uczniowie powinni odnosić sukcesy.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.