Szukasz psychologa w Katowicach? Nasza poradnia i gabinet zagwarantuje Ci pomoc!

Pzypadek pewnego ucznia Michała cz. III

Jeśli Michał nie nauczył się odtwarzać podstawowych elementów cyfr – linii prostych, krzywych oraz pętli – lub nie umie pisać ich z zachowaniem właściwej wielkości i odpowiednich wzajemnych relacji, to jak mogę pomóc mu nauczyć się to robić? Transfer reakcji jest najlepszy wtedy, gdy uczymy się ich i ćwiczymy je w sposób jak najbardziej podobny do sposobu, w jaki będziemy je stosować. Dlatego też Michał nie powinien ćwiczyć podstawowych elementów cyfr oddzielnie, ponieważ nie chcę, aby w ten sposób je stosował. Chcę, aby łączył ze sobą wszystkie odpowiednie elementy tak, aby potrafił pisać całe cyfry, a nie tylko oddzielne elementy, z których składają się te cyfry. Opracuję więc dla Michała takie ćwiczenie, dzięki któremu będzie on ćwiczył pisanie podstawowych elementów cyfr, jednocześnie ćwicząc łączenie ich w kompletne cyfry. Szczególnie dużą wartość w uczeniu się łańcuchów ruchowych i słownych mają wzory porównawcze. Wzory te spełniają kilka funkcji: 1) dostarczają informacji o tym, jak powinien wyglądać pożądany wynik – powinny więc być od początku udostępnione uczniowi, 2) służą jako podstawa do porównań pozwalających ocenić wyniki osiągane w miarę postępów procesu uczenia się, 3) dostarczają wskazówek informujących, jak należy zmodyfikować następną reakcję, aby była bardziej zbliżona do pożądanego wyniku końcowego. Opóźnienie w uzyskiwaniu informacji o poprawności każdego wyniku powoduje nieefektywność uczenia się i przypominania. Jeden ze sposobów takiego zorganizowania nauczania Michała, aby przyciągnąć jego uwagę, dostarczyć mu wzoru, zapewnić natychmiastową informację zwrotną, kierować ćwiczeniem i ułatwić transfer, polega na tym, że dostanie on wzór w postaci cyfr wypisanych na kartonie, na którym przypięto arkusz przezroczystej plastikowej folii. Dam Michałowi kredkę woskową lub zmywalny mazak takiego koloru, który kontrastuje z czarnymi cyframi wzoru. Powiem mu żeby pisał na folii, wodząc po widocznych pod nią cyfrach. Aby powtórzyć to ćwiczenie, użyty arkusz folii można zmyć lub zastąpić nowym arkuszem.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.