Szukasz psychologa w Katowicach? Nasza poradnia i gabinet zagwarantuje Ci pomoc!

RASA / KLASA SPOŁECZNA A SYSTEM EDUKACJI CZ. II

Nadal nie rozwiązany pozostaje problem segregacji rasowej i etnicznej w szkolnictwie Stanów Zjednoczonych. Chociaż w 1954 r. Sąd Najwyższy zniósł segregację w amerykańskich szkołach, zjawisko to utrzymuje się w wielu z nich: częściowo wynika to z migracji białych na przedmieścia. Segregacja istnieje głównie w szkołach śródmiejskich, które są także nie dofinansowane oraz – jak cała śródmiejska społeczność – muszą borykać się z problemami narkomanii i przestępczości. Szczególnie trudno zlikwidować segregację, która wynika z miejsca zamieszkania uczniów. Zapewnienie transportu dzieci do szkoły jest pewnym rozwiązaniem, ale tylko na stosunkowo niewielkim obszarze, ponieważ – zgodnie z prawem – uczniowie nie mogą spędzać zbyt wiele czasu w autobusie.

Krótko mówiąc, Stany Zjednoczone nie rozwiązały problemu zapewnienia dobrego wykształcenia wszystkim dzieciom, niezależnie od pochodzenia społecznego i rasy. Mimo że w wielu szkołach dokonano desegregacji, pozostaje jeszcze dużo do zrobienia. Badania wykazują, że w szkołach, w których nie ma segregacji, wzrastają osiągnięcia uczniów pochodzących z grup mniejszościowych (Daniels, 1983). Zmiana uwarunkowań społecznych, które utrwalają segregację w środowisku i w szkole, jest zatem ważnym zadaniem w Stanach Zjednoczonych. ł unkcjonaliści twierdzą, że system edukacji uzupełnia rodzinę w socjalizacji młodzieży. W szkołach dzieci uczą się nie tylko podstawowych umiejętności potrzebnych do funkcjonowania w społeczeństwie, ale przyswajają sobie także podstawowe normy, wartości i wzory zachowań. Szkoły ułatwiają proces integracji obywateli i stanowią miejsce kontaktów grupy rówieśniczej: kładą nacisk na konformizm, a nie zachęcają do odmienności. Szkolnictwo wpływa w zasadniczy sposób na zdobycie określonej pozycji społecznej i ruchliwość członków społeczeństwa. Zapewnia państwu dobrze wyszkolonych pracowników, a także pozwala matkom małych dzieci wrócić do pracy. System edukacji to również ważny element innowacji kulturowych oraz postępu w dziedzinie nauk przyrodniczych i humanistycznych.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.