Szukasz psychologa w Katowicach? Nasza poradnia i gabinet zagwarantuje Ci pomoc!

RODZAJE TRANSFERU CZ. II

Transfer niespecyficzny w minimalnym stopniu podlegając wpływowi czasu spełnia szczególnie ważną rolę w rozwoju osobnika – w jego uczeniu się i działalności. Mówiąc o olbrzymim znaczeniu transferu mieliśmy przede wszystkim na uwadze transfer niespecyficzny dotyczący takich czynników ogólnych, jak metody, sposoby rozwiązywania zadań, techniki uczenia się, przystosowanie emocjonalne i nastawienie. Chociaż niektórzy autorzy (McGeoch, 1953) wyróżniają kilka form transferu niespecyficznego, jak np. transfer zasad, sposobów rozwiązywania zadań oraz nastawień, to wydaje się, że transfer niespecyficzny to przede wszystkim transfer „w uczeniu uczenia się”, który obejmuje najczęściej wszystkie wymienione czynniki ogólne.

Krzywa na rys. 45 najlepiej zobrazuje ten rodzaj transferu. Przedstawia ona dane uzyskane przez Budohoską (1965) w eksperymencie, w którym osoby badane uczyły się co drugi dzień w ciągu 12 dni po jednej serii sylab bez sensu. Każda seria składała się z 10 sylab. Wyniki wskażują, że w ciągu kolejnych dni liczba prób niezbędnych do wyuczenia się serii zmniejszała się jako rezultat transferu w „uczeniu uczenia się”.

Powyższe wyniki można tłumaczyć tym, że osoby badane uczyły się w ciągu kolejnych dni nie tylko sylab używanych w listach (ten czynnik mógł wywołać efekt negatywny transferu), ale uczyły się także, w jaki sposób należy stosować się do instrukcji, jak grupować sylaby, jak pomagać sobie w zapamiętaniu poszczególnych elementów.

W wielu badaniach wykazano, że wpływ poprzedniego uczenia się jest znacznie wyższy, gdy ćwiczenie polega nie na czysto mechanicznym opanowywaniu jakiejś czynności, lecz na zrozumieniu ogólnej zasady.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.