Szukasz psychologa w Katowicach? Nasza poradnia i gabinet zagwarantuje Ci pomoc!

System żetonowy – dalszy opis

Po zakończeniu „etapu szczęśliwych buź” pani Murphy nie zaprzestała nagradzania właściwych zachowań. Zmieniła po prostu formę tych nagród. Pomagała dzieciom uczyć się oceniać własne zachowania i samodzielnie je korygować. Od czasu do czasu przynosiła do klasy jakieś jedzenie i rozdawała je dzieciom jako niespodziankę w zamian za należyte zachowania w sferze uwagi i uczestnictwa. Od czasu do czasu, w stosownym momencie, na ławce dziecka pojawiało się ciastko lub galaretka. Na Boże Narodzenie lub inne święto na ławkach pojawiały się – jeśli wszystko układało się pomyślnie – indywidualnie adresowane karty z życzeniami.

Pani Murphy wykorzystywała różne materiały, które można było wąchać, smakować, dotykać lub bawić się nimi na różne sposoby. Częstokroć lekcje przebiegały w formie gier i kończyły się sukcesem. Pamiętasz zapewne, że o tego rodzaju sposobach motywowania uczniów mówiliśmy w rozdziale 9. 81

Wzmocnienie pozytywne i sukcesy w nauce ortografii Przykład ten jest kombinacją pewnych oryginalnych oraz powtarzanych później badań (Thomson i Galloway, 1970). Jest on ciekawy przede wszystkim ze względu na to, że stanowi ilustrację pewnej strategii modyfikacji zachowar nia. Ponadto dotyczy więcej niż jednej klasy szkolnej. Wykazuje też, iż w miarę jak narasta sukces w nauce, sztuczne bodźce wzmacniające można wycofywać bez obniżania poziomu osiągnięć. Przykład ten ma znaczenie również dlatego, że obrazuje sposób, w jaki motywacja i dyscyplina łączą się w ogólniejsze pojęcie kierowania sobą.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.