Szukasz psychologa w Katowicach? Nasza poradnia i gabinet zagwarantuje Ci pomoc!

Zmiany zachowania człowieka

W swym ważnym artykule Regression, retrogression and development (1951, rozdz. V – Regresja, retrogresja i rozwój) Lewin omawia niektóre zmiany w zachowaniu, jakie zachodzą w trakcie rozwoju, po czym stara się pokazać, jak zmiany te można przedstawić za pomocą konstruktów teorii pola.

Różnorodność. Jest dość oczywiste, że z wiekiem wzrasta różnorodność czynności, emocji, potrzeb, wiadomości i powiązań społecznych, przynajmniej do pewnego wieku. Później zmienność zachowania jednostki może się zmniejszać.

Organizacja. Czynności nie tylko stają się bardziej różnorodne z wiekiem: wykazują one także ważne zmiany pod względem swej organizacji. Dana jednostka zachowania wykazuje coraz większą złożoność. Małe dziecko potrafi utrzymywać kontakt tylko z jednym innym dzieckiem na raz, natomiast starsze dziecko potrafi kontaktować się z wieloma dziećmi jednocześnie. Ponadto struktura zachowania staje się bardziej hierarchiczna. Na przykład małe dziecko może bawić się klockami po prostu dla przyjemności, jaką czerpie z tej czynności, lecz z wiekiem zabawa klockami może stać się środkiem służącym również realizacji innych celów, takich jak pragnienie uznania lub potrzeba przewyższenia innego dziecka. Zachowanie może także stawać się bardziej skomplikowane w tym sensie, że starsze dziecko potrafi podejmować kilka różnych czynności w danym odcinku czasu. Może rysować kredkami obrazek, rozmawiać z kolegą, przerwać, aby pobiec do sklepu i kupić coś dla matki, wrócić do swego rysowania, porozmawiać z drugim kolegą, odebrać telefon i wrócić znów do rysowania. U małego dziecka znacznie łatwiej jest odwrócić uwagę od danej czynności. Robi ono jedną rzecz na raz, a kiedy mu się przerwie, zwykle nie powraca już do niej.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.